Het project bestaat uit de nieuwbouw van 9 appartementen en 1 halfopen nieuwbouwwoning. De appartementen zijn allemaal voorzien van een ruim terras van minstens 8m². De terrassen bieden door hun gescheiden ligging privacy, en verkleinen zo veel mogelijk de mogelijke hinder naar de buren. Leefruimtes en buitenruimtes zijn naar de zon georiënteerd, slaapkamers zo veel mogelijk aan de noordelijke achterzijde gesitueerd.
De grote uitdaging in dit project was de integratie van het project in de omgeving die voornamelijk bestaat uit een met een mix van oudere woningen gebouwd als een typisch lint langs invalsweg van de gemeente Halen.
Het maximaal te bouwen volume werd bepaald en begrensd door een BPA. Ten opzichte van de rechterbuur werd een open ruimte gelaten waar de inrit naar de parkeerkelder zich bevindt. Dit komt de privacy en bezonning voor de rechterbuur ten goede en beperkt de hinder tijdens de bouw. Ook verhoogt dit de kwaliteit en indeling van de appartementen zelf aangezien er in de rechter zijgevel ramen gemaakt kunnen worden.
De woning in de zone voor halfopen bebouwing werd mee geïntegreerd in het project. Daardoor ontstaat een afgewerkt eindresultaat zonder wachtgevels.
In de kelder is er parkeerruimte voorzien voor 8 voertuigen. Aan de Diestersteenweg zijn 4 parkeerplaatsen voorzien in de zone voor geïntegreerd parkeren: 1 bewonersparking, en 3 bijkomende voor bezoekers.
Om de nodige ruimte te creëren voor de inrit en circulatie, bevindt een deel van de parkeerkelder zich onder de zone voor tuinen. Het plat dak hiervan is afgewerkt als gemeenschappelijk groendak. Hierdoor blijft het binnen gebied open, en kunnen auto’s maximaal uit het (straat)beeld gehaald worden.